Operasjon Bruno – 2016

Operasjon Bruno er en medieopplevelse som presenteres for brukeren mens vedkommende beveger seg rundt i bunkeren på Fjell festning. Manus og lydkulisser av undertegnede, med historiefaglig bistand fra Vigleik Mathisen. Grafisk design mm ved Øyvind Fosse, programmering ved Johannes Ringheim. Vi bruker her mange av de samme konseptene som ble utviklet for Tilhører.

Installasjonen setter brukeren inn i en setting, knyttet til en historisk hendelse:

Den 12. juli 1943: “Bruno”, en av de største kanontårnene fra det tyske slagskipet Gneisenau, er nettopp ferdig montert og skal avfyres for første gang. Din oppgave er å assistere kapteinløytnant Haase (en fiktiv person) under hans gjennomgang av noen av rutinene forut for testskytingen. Haase er hele tiden med deg og gir deg klare instruksjoner. Du har ansvar for en kontrollenhet og du skal iverksette hans kommandoer, mens dere er innom alle de nødvendige sjekkpunktene forut for avfyringen.

Brukeren får noe informasjon via skjermen på nettbrettet, men det viktigste skjer på lydsiden. Skjermbildene nedenfor fungerer slik sett dårlig som en dokumentasjon: en stemme snakker til snakker til brukeren og forklarer veien, mens den totale opplevelsen blir til i samspill med de fysiske omgivelsene i bunkeren.

Nede i bunkeren er det plassert en rekke små, batteridrevne Bluetooth-senderne – såkalte ibeacons. Disse senderne har to funksjoner: de detekterer når en bruker kommer inn i et rom og når brukeren plasserer nettbrettet på de fysiske sjekkpunktene. På denne måten spores hele tiden brukeren gjennom bunkeren, og lydbildet i hodetelefonene tilpasses til de stedene vedkommende befinner seg. Dette er samme teknologi som ble benyttet for å lage Tilhører, men der Tilhører er laget som en form for eksperimentell lydkunst har Operasjon Bruno en mer tradisjonell narrativ form.

Toppen av tårnet på Fjell er revet, men tvillingtårnet står på Austrått fort i Trøndelag:

For å ta del i dette har brukeren hentet ut et nettbrett med headset i resepsjonen, og vedkommende har fått instruksjon om å starte en egen applikasjon på nettbrettet.

På vei ned trappene i tårnet. har var det opprinnelig flere etasjer med tekniske installasjoner, blant annet ammunisjonsheisen:

Nederst i trappene, i bunnen av kanontårnet, får brukeren se en film som viser Gneisenau i aksjon:

I ammunisjonsrommet, nederst i tårnet. Hit kommer vi tilbake mot slutten av turen:

Bunkeren er ganske kompleks. Derfor får brukeren forklaring på hvor veien går.

ibeacons-senderne befinner seg inne i boksene, som fungerer som sjekkpunkter. Her er vi inne i maskinrommet, der generatorer leverte strøm til anlegget:

Her ser vi gangen med skinnene for ammunisjonstransporten. Tunellen går fra utsiden og inn i fjellet, til senter av kanontårnet:

Vaskerom for soldatene, langt inne i fjellet:

Byssa, enda lenger inne i fjellet:

Her har vi iscenesatt et legekontor. Det var nok ikke den opprinnelige bruken av rommet:

Denne tunnelen, som besøkende ikke kan bevege seg langt inn i, leder mot kommandosentralen. Da kanonen skulle testes var ikke kommunikasjonen mellom kanontårnet og kommandosentralen på plass, derfor kommer en ordonans med koordinatene som trengs for å stille inn kanonen.

Koordinaten må bringes tilbake til de som kontrollerer innstillingen av kanonen. på veien tilbake passerer vi ammunisjonslageret der ladning og prosjektil kommer fra hver sin retning og heises opp gjennom tårnet.

Så fyres det av når vi vender tilbake til toppen av tårnet:

Dette er et annet kanontårn, men prinsippet er det samme:

Illustrasjon: Emoscopes