Sonic Greenhouse – 2024
Prosjektet er under utvikling, jmf tidligere arbeid. Utviklingen kan følges via sonicgreenhouse.no.
Sonic Greenhouse / Lydgartneri utnytter digital teknologi samtidig som den bevarer noen av de fordelene som vi kjenner fra fysiske instrumenter. Tanken er å frigjøre bruken fra det rent tonale, og samtidig senke terskelen for å uttrykke seg gjennom lyd og musikalske uttrykk. Et lydgartnerier er designet for å fange opp små vibrasjoner fra objekter festet til gartneriet, og omsette disse til manipulerbare lydlooper.
En tidlig prototype.
Skisse der et lydgartneri er plassert sammen med en avspillingsenhet (høyttaler).
Vi forsøker å bruke ulike tilnærminger til sampling av lyd som utgangspunkt for flerfaglige møter, spesielt mellom musikk og kunst og håndverk. Vi knytter dette til forskjellige omgivelseslyder, og forhold som angår sammenhenger mellom steder, natur, menneskeskapte objekter og dermed de lydene som kan karakterisere og forme estetiske opplevelser og - erfaringer.
Fremdrift 2024
Konseptet per juni 2024: fire spor, der aktivt spor velges med bryteren til venstre på enhetens front. En knapp for opptak. Under denne, fire kontrollere for volum og effekter (for valgt spor).
To større hjul på sidene for å kunne sette den aktive loopens inn- og utpunkt. Loopen visualiseres ved hjelp av en LED-stripe. Enheten sender per nå ut et linjesignal for påkobling av forsterker og høyttaler.
Kanskje implementeres også inngang for ekstern mikrofon. Eventuelt også dedikerte utganger for hodetelefoner.
Vi forsøker flere mulig implementeringer. Design av en ferdig bygget boks, som kan monteres på en klangkasse er en variant. En annen mulighet er å legge enda mer opp til selvbygg, der elektronikken plasseres mer fritt. Dette skal etter planen prøves ut i en serie workshopper i løpet av høsten 2024.
På toppen av lydgartneriet kan brukerne feste ulike objekter og bruke disse for å skape lyder. Vibrasjonene fanges opp ved hjelp av kontaktmikrofoner, inne i lydgartneriene.
Juni 2024:
Johannes Ringheim har fått på plass elektronikken og skissert en mulig innkassing for denne. Tanken er å samle alle komponenter, unntatt mikrofonene i en modul som så kan monteres på ulike instrumentkasser. På denne måten blir selvbygg enklere, samtidig som vi bevarer mulighetene for variasjoner. Fremdeles gjenstår mye arbeid , ikke minst med interaksjonsdesign go brukertesting.
Diverse til inspirasjon
Et eksempel på hva en kan få ut av ulike objekter som avgir lyder. Vi ser samtidig at oppsettet blir ganske komplekst. Sonic Greenhouse vil samle mye av dette i en enkel boks.
The Rise of Experimental Music in the 1960s (BBC, 2005)
Verd å merke seg er John Cage og hvordan han ble fascinert av tilfeldig sammenstilling av hendelser i musikken, ved å komponere stykker ved å kaste mynter og konsultere I Ching.
Videre Steve Reichs eksperimentelle musikk basert på skiftende og gjentatte rytmiske mønstre.
Time lag accumulation, her demonstrert med gammeldagse båndspillere (drøyt 26 minutter ute i videoem, men se gjerne det hele).
I denne dokumentaren snakker de med Terry Riley som benyttet effekten i Poppy Nogood and the Phantom Band, fra 1969. Det er Riley som først betegnet dette som "Time Lag Accumulation". Brian Eno og Robert Fripp benyttet samme teknikk på No Pussyfooting i 1972-73.
Denne episoden handler mye om Philip Glass sine verk. Glass er kanskje den mest kjente komponisten innenfor sjangeren minimalisme.
A diagram of Brian Eno’s tape delay system from the Discreet Music LP liner notes, gjengitt i Live Processing Into the 21st Century.
Sonic Greenhouse benytter en lignende form for akkumulering av lyder. Vi sikter imidlertid mot brukervennlighet og lavest mulige kostnader, hvilket betyr at dette gjennomføres ved hjelp av en forsinkelse som beregnes og manipuleres digitalt.
Fjærlett er et instrument for feedback. Du lager fedback ved hjelp av reverb-fjærer og former det feedbacksignalet med en grafisk equaliser. Fjærlett kan også brukes som fjærreverbeffekt.
The physical representation and modification of digital sound data including haptic feedback is the core of the research work Tangible Signals. This research may also be of interest to other disciplines that benefit from physical representation and modification of data.
RESEARCH QUESTIONS:
How can the physical representation of sound and haptic feedback control contribute to the process of sound generation, sound processing and artistic performance?
How does the physical representation of sound and its haptic control feedback open up new inspiration and creativity in artistic-musical expression?
How does the interaction with the physical representation of sound and its haptic control feedback compare to GUI-based workflows?