Speilånd – 2014
Noen ganger gjør vi som Newton, og står på andre sine skuldre for å se videre. Det er ingen grunn til å legge skjul på at installasjonen Speilånd er inspirert av en tidligere arbeid. For snart ti år siden vise Øyvind Kolås meg programvaren / installasjonen, som han kalte Åndsspeil. Dette var i en gammel spansk kjeller, men velvet tak og murvegger - ikke ulikt de veggene som er i biblioteket på Kronstad.
Konseptet var enkelt, men effektfullt. Stilt foran webkameraet kunne jeg se meg selv forsvinne mot veggen i bakgrunnen. Programmet visket meg ut av bildet, dersom jeg var i bevegelse. Konseptuelt flott: du må være i stadig bevegelse, for å bli synlig (for deg selv og andre).
I 2004 hadde jeg aldri sett noe lignende, og løsningen var nok den gangen ganske cutting edge. Vi endte opp med å kjøpe fri koden og stilte ut Åndsspeil under Digital hverdag i 2007. Det ble gjort mye spennende til denne konferansen: jeg jobbet mest med "Dype tanker".
Som en tribute til Kolås sin installasjon er det naturlig å kalle vår nye implementering av det samme konseptet for "Speilånd".
Inne i den sorte kassen plasseres et webkamera og en datamaskin. En skjerm står også inne i kassen og vises gjennom rammen (det hvite feltet på bildet). Passerer du raskt forbi kameraet ser du omtrent ingen forandring i bildet på skjermen. Men, dersom du stopper opp blir du synlig. Programvaren er allerede utviklet, og tilpasset formålet - så for min del var den største oppgaven selv snekringen.
Speilånd ble lansert under den offisielle åpningen av biblioteket på Kronstad. Du kan også oppleve lydinstallasjonen(lokativt hørespill) Tilhører, samme sted:
Speilånd manipulerer det visuelle i forhold til tid, og kommer til å stå i forhold til et annet verk – Tilhører. Sistnevnte er en lokativ, mikroposisjonert fortelling. Det dreier seg svært kort fortalt om å manipulere lyd i forhold til rom. Slik sett henger de to verkene sammen.
Både “Speilånd” og “Tilhører” er et forsøk på å knytte forbindelser mellom forskning, utvikling og konkrete uttrykk:
– Programvaren manipulerer forholdet mellom tid, fysisk rom og virtuelle representasjoner. Vi som jobber med digitale medier driver jo egentlig med dette i alt vi gjør, men kan godt være oss dette mer bevisst, sier Hoem, i et kort intervju med seg selv.
Mer om installasjonen i biblioteket