04/18 Forflyttet opplevelse
https://drive.google.com/file/d/19WTO9ZyKWvw8w92YmudzEgyzaQER6QAs/view?usp=sharing
Sfæriske medier har potensiale på tvers av fag og er em fin måte å nærme seg noen aspekter ved det digitale. Presentasjonen nedenfor tar utgangspunkt i tre-fire forskjellige prosjekter, og en rekke studentarbeider.
Først litt om roboter i skolen. Roboten som var med som assistent er en skolerobot fra Aisoy. Talegjenkjenning og talesymtese er kanskje denne robotens største fortinn, sammenlignet med andre gode produkter som f els LEGO Mindstorms. Tale kan programmeres av elever ved hjelp av det tilrettelagte programmeringsmiljøet Scratch – noe vi kommer til å se i alle skoler etter hvert som koding blir obligatorisk i grunnskolen. Ved HVL drar vi nå i gang et prosjekt knyttet til grunnskolelærerutdanningen der vi vil se på robotassistert undervisning.
Videre snakker jeg om sfærisk video og sfæriske bilder, her med utgangspunkt i erfaringer fra prosjektet Interaktivt virtuelt feltarbeid og flere prosjekter gjort med egne studenter. Her kikket vi bare så vidt på hvordan en kan sette sammen flere panorama til virtuelle turer, f eks ved hjelp av tjenesten makevt.com. Her håper jeg også det kan komme tverrfaglige prosjekter ved HVL, gitt at teknologien har et betydelig potensiale og er lett og rimelig tilgjengelig.
Videre kikket vi så vidt på Fotspor.mobi, en tjeneste utviklet ved Senter for nye medier ved HVL. Dette er en gratis tjeneste som lar lærere og elever publisere innhold som knyttes til mobilens GPS-posisjon. Dvs du kan lage ulike vandringer i et georgarfisk miljø. Det fine med denne er at det er enkelt å dele vandringene med andre, samt at disse kan lastes ned til mobiltelefonen før dere går ut på tur. Dermed blir det ingen kostnader til datagrafikk.
Til slutt sneiet vi så vidt innom utvidet virkelighet / Augmented Reality. Her har det også kommet en rekke verktøy som er enkle å ta i bruk i undervisningen.
EKSEMPLER
Stillbilder
Inne i en manipulert kartmodell
https://www.flickr.com/photos/joho/37470028042
Ved isbreen
https://www.flickr.com/photos/joho/37018892325
Manipulerte boligmodeller - foto
https://goo.gl/photos/DNk8aNEcLEwJys1J8
Inne i en fantasi “fuglekasse”
https://www.flickr.com/photos/joho/38203835462
Inne i en saltkrystall
https://www.flickr.com/photos/joho/41385847692/
Nede et blomsterbed
https://www.flickr.com/photos/joho/35240595072/
Inne i Lærdalstunnellen
https://www.flickr.com/photos/joho/27381768778/
Inne i Oslo rådhus
https://www.flickr.com/photos/joho/26992759428
Pergamon museet
https://www.flickr.com/photos/joho/26425932648
Opp mot Toro
https://www.flickr.com/photos/joho/40862951401
Gullfjellstoppen
https://www.flickr.com/photos/joho/38566249400
Turer
Borgund https://roundme.com/tour/464453/view/1592410
Grindhus
https://roundme.com/tour/478200/view/1623997/
Den skandinaviske hospitalet i Alcoi
https://roundme.com/tour/448961/view/1548067/
Nääs Slöjdlärarseminar https://poly.google.com/view/cSiuCTK1iD3
Video
Dokumentar
My Brother’s Keeper| PBS Digital Studios
Eget feltopptak - video
https://www.youtube.com/watch?v=wRAjQP1t_uU