01/25 Sonic Greenhouse
- konstruksjonisme med lydgartnerier
Presentasjonen tar utgangspunkt i formålsparagrafen fra Opplæringsloven (§ 1-3), som beskriver utdanningens hensikt om å "opne dører mot verda og framtida" og oppfordrer elevene til å "utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong." Dette danner bakteppet for en diskusjon om hvordan digital fabrikasjon kan introduseres i estetiske fag som kunst og håndverk.
Presentasjonen beskriver et tverrfaglig aksjonsforskningsprosjekt, med sikte på å skape et faglig samarbeid i lærerutdanning og skole. Masterstudenter i kunst og håndverk og musikk samarbeider om å utvikle instrumenter for akustisk-elektronisk lydskaping gjennom digital fabrikasjon. Prosjektet er både et utviklingsprosjekt (bygge fungerende instrumenter) og et didaktisk prosjekt (skape ikke-tonal musikk), og kombinerer konstruksjonistisk metode (Papert & Harel, 1991) med praktiske øvelser som involverer ideutvikling, design, prototyping og feltbruk. Lærere/forskere støtter studentenes skapende prosesser, og belyser undervisningspraksis og samarbeidet mellom fagområdene.
Gjennom praktiske eksempler forsøker jeg å peke på hvordan digital fabrikasjon kan berike kunst og håndverksundervisningen, og skape rom for ny, skapende praksis. Eksempler fra Sonic Greenhouse-prosjektet blir brukt til å diskutere både praktiske og didaktiske konsekvenser av digital fabrikasjon. Ved å inkludere erfaringer fra idefase, prototyping og testing i felt, vil artikkelen belyse hvordan slike arbeidsprosesser kan gi studentene en bredere forståelse for teknologiens potensial og begrensninger.
Digital fabrikasjon vil trolig utvikles som sentral del av estetiske fag, og Sonic Greenhouse-prosjektet illustrerer hvordan dette kan påvirke både undervisning og kunstneriske praksiser. Prosjektet demonstrerer hvordan digital teknologi kan integreres i kunst og håndverk for å utforske skapende prosesser og eksperimentell lydkunst. Ved å introdusere slike metoder i utdanningen, kan kunst og håndverk bidra til at elever utvikler ferdigheter som kreativ problemløsning, samarbeid og teknologiforståelse, som er viktige i et digitalisert samfunn.
Presentasjonunder Nettverkskonferanse for Kunst og håndverk i UH-sektoren. Jeg viser eksempler på studenters arbeid med design og konstruksjon av lydgartnerier (se innovasjonsprosjektet Sonic Greenhouse) og fremføring på Siljustøl.
Jeg rammer inn dette innenfor det som kan betegnes som digital fabrikasjon, med et nikk til kollega Frikk Fossdal, som også deltar i prosjektet Sonic Greenhouse. Videre er konstruksjonisme en viktig referanse (jf Seymour Papert): mennesker lærer best når læring skjer i sammenhenger der en konstruerer noe som oppleves som meningsfylt.