05/18 Fagformidling med sfæriske medier
Innlegget tar for seg litt av historien bak sfæriske medier, fra tidlige analoge forsøk til dagens digitale medier. Felles for disse mediene har hele tiden vært at de med visuelle og auditive virkemidler forsøker å omslutte brukerne. Medet fint ord kan vi si at de forsøker å oppnå størst mulig immersjon.
Jeg fortsetter med noen eksempler fra mitt eget arbeid med studenter og knyttet til prosjektet Interaktivt virtuelt feltarbeid – et prosjekt som er et samarbeid mellom Nord Universitet og Høgskulen på Vestlandet. Prosjektet er støttet av Norgesuniversitetet.
Via et eget nettsted oppsummerer jeg de erfaringene som er gjort ved HVL. Her er det verd å merke. Her vil jeg spesielt vise til oppsummeringen av et seminar om sfæriske medier, i regi av UH-nett Vest sitt forskernettverk for IKT og medier. Videre min oppsummering av egne erfaringer – en noe mer omfattende gjennomgang av det jeg snakket om under Læringsfestivalen.
Jeg så også litt på hvordan svært rimelig og brukervennlig kamerateknologi kan benyttes på ulike måter. Med et kamera til en drøy tusenlapp kan jeg i løpet av noen sekunder ta et bilde som det du ser ovenfor (du ser det som en sfærisk visning når du kan "snu deg rundt" i sfæren).
Teknologien lar oss se på en annen måte enn med et tradisjonelt kamera. Videoen til høyre, fra padletur ved Folgefonna, viser også hvordan en kan observere seg selv. Videre er jeg interessert i det jeg kaller "stedsforflytning", dvs hvordan jeg han ta med studenter til steder de ellers ikke vil komme, samt hvordan studentene selv kan være produsenter og plassere sine arbeider i nye sammenhenger. Konklusjonen min er at her er det en fullt ferdig utviklet teknologi som fremdeles har et uutforsket potensiale.
Mange tenker gjerne litt for avansert. Det kan være kjempedyrt å simulere (VR) med datagenerert grafikk. Sfæriske bilder og video fikser du selv :)
Nysgjerrig på denne teknologien: sjekk linkene nederst i denne artikkelen.
Apropos avansert. Mitt utgangspunkt er rimelig teknologi, men det betyr jo ikke at dyrere tekniske løsniger ikke er spennende. HP hadde en stand like utenfor rommet hvor jeg snakket. Demoene vi fikk se var knyttet til et boligprosjekt. Dette var en modell som ble rendret i sanntid, med naturtro skygger og det hele, og dermed ganske langt unna mine studenters avfotografering av pappmodeller. Samtidig jobber vi med de samme problemstillingene, visualisering av rom, i vår ende med svært rimelig teknologi:
Der sfæriske kamera og visning på mobiltelefoner har blitt svært rimelig er kostnadene til utstyr og produksjon langt høyere knyttet til HP VR Backpack. Men ytelsen var imponerende og åpenbart en teknologi som er interessant i mange sammenhenger.
Ved HVL Bergen er det laget en modell som ville kunne oppleves med denne teknologien: